torsdag 3 februari 2011

Glutenfritt

Gårdagens glutenfria skapelse gjort av Clara.



Hej hopp!

Här sitter jag i min sköna fotölj och bloggar samtidigt
som jag äter en av Claras goda chokladbollar. Hon är
just nu och tränar handboll och Alle tränar hockey.
Sally är galen här inne och springer runt som en toka
*ler*.

Igår var jag på lasarettet i grannstaden med Clara.
Hon var på en rutinkontroll för sin glutenallergi. Allt
var bra. Vi fick träffa dietisten som gav oss lite tips på
nyheter av glutenfria varor. Jag tänk vilken skillnad
det har blivit på utbudet av glutenfritt under tiden som
Clara har haft det. Hon har varit glutenallergiker i snart
12 år och jösses vad mycket mera det finns att välja på nu
än om man jämför med för 12 år sedan. Jag har varit dålig
på att baka matbröd till henne men har tänkt att skärpa  
mig med det. Så är det någon av Er läsare som har 
erfarenhet av att baka glutenfritt matbröd så tar jag
tacksamt emot tips och gärna lite bra beprövade recept.

Ha en fin kväll alla ni!

Kramis/Heléne

6 kommentarer:

  1. Smaskigt med chokladbollar!!

    Jag har en mjölmix som fungerar jättebra att göra pajdeg odyl. med.
    Laila´s heter den och är köpt på ICA.
    Är ingen hejare på det där med glutenfritt, men har fått testa lite eftersom min svåger är allergiker.

    Ha en skön kväll i mysfåtöljen!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Gott!!
    Dom ser riktigt mumsiga ut..

    Nää, jag är inte bra på glutenfria tips..
    mer än nöttoppar.. dom är väll glutenfria.. men det visste du redan..

    Kram mia

    SvaraRadera
  3. Såg ju riktigt goa ut. Tyvärr så är vi i våran familj helt allergi fria:) så det är dåligt med recept
    Kramis
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Åh vad smaskigt med chokladbollar! Mums!

    Tyvärr är jag sämre på glutenfria recept...

    Jes

    SvaraRadera
  5. Mums.
    Ha en bra helg!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Har tyvvärr inga bra recepttips men läste om ett glutenfritt bageri i Stockholm i senaste numret av Elle Mat & Vin som heter Friends of Adam (http://www.friendsofadam.se/). De har återförsäljare i Stockholm och Umeå än så länge, men det kanske går att tjata till sig en återförsäljare där ni bor?
    Lycka till!

    SvaraRadera